BAZA WIEDZY


kategoria:


Studium przypadku: wykorzystanie wizualizera zamiast innych technologii, szkoła podstawowa Broadneck w USA


Ilość rozwiązań technologicznych, jakie obecnie dostępne są dla klas nauczania początkowego, może być zatrważająca. Dlatego dobranie odpowiednich produktów, które sprostają wymaganiom klasy XXI wieku jest zadaniem niełatwym. Nauczyciele, dyrektorzy, informatycy i inni pracownicy szkolnictwa są nieustannie brani za cel przez sprzedawców sprzętów i oprogramowania, a cały asortyment występuje w tak zróżnicowanych cenach, że ciężko zdecydować, który produkt jest wart uwagi.

Podczas rozważania różnych technologii, które można by zaimplementować do środowiska klasy, potrzeba niesamowitej ilości badań i wiedzy, aby nabyć obeznania w możliwych rozwiązaniach. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów przeprowadzania takich badań jest po prostu udział w konferencjach dotyczących technologii przeznaczonych dla szkół. Takie konferencje pozwalają reprezentantom szkół nie tylko zobaczyć produkty w akcji, ale i wejść w rzeczywistą interakcję z nimi.

Z podobną sytuacją zetknęła się Theresa Brown, nauczycielka trzeciej klasy w szkole podstawowej Broadneck, USA. W celu pozyskania nowych urządzeń dla swojej klasy, pani Brown wzięła udział w odpowiedniej konferencji. Po jej zakończeniu, nauczycielka stwierdziła, że tablica interaktywna będzie urządzeniem, które najlepiej zaspokoi potrzeby klasy. Nie zwlekając długo, Theresa złożyła podanie do dyrektora szkoły o sfinansowanie zakupu i otrzymała zielone światło. Ostatnim krokiem było wybrane marki, dlatego pani Brown wzięła udział w kolejnej konferencji.

Jednak podczas tego spotkania uczestnikom przedstawiono wizualizer firmy AVer – AverVision530. Po oględzinach urządzenia i przetestowaniu jego funkcjonalności, Theresa Brown zdecydowała, że to rozwiązanie odpowiada jej potrzebom dużo bardziej, niż interaktywna tablica – zarówno pod względem ceny jak i funkcji.

Pani Brown stwierdziła: „Główną przyczyną wyboru wizualizera AVerVision530 zamiast tablicy interaktywnej była świadomość tego, że wizualizera będę używać codziennie i bez zwłoki. Wiedziałam, że wizualizer zastąpi wiszący projektor, a to oznaczało likwidację odblasku, nagrzanych powierzchni, brak tuszu na dłoniach i powierzchni do czyszczenia. Tablice interaktywne, chociaż są wszechstronnymi narzędziami, nie wydawały się czymś, czego bym używała codziennie. Wymagały natomiast mnóstwa przygotowań.”

Nauczycielka mówi, że dla jej zastosowań wizualizer jest dużo odpowiedniejszy. Nie wymaga kopiowania materiałów, skanowania, wyszukiwania obrazków itd. Pożądane treści niezwłocznie wyświetlane są na dużej powierzchni, a praca uczniów umożliwiała natychmiastowe uzyskanie informacji zwrotnej. „Jest to dla mnie niezwykle istotne, bo ostatnio moi uczniowie czytają swoje pisane ręcznie odpowiedzi – czasami wielozdaniowe. Wiedziałam, że jeśli zaistnieje możliwość jednoczesnego odczytywania odpowiedzi i wyświetlania jej wszystkim uczniom, więcej z nich będzie w stanie się skupić i udzielić konstruktywnej krytyki. To przekłada się właśnie na natychmiastową informację zwrotną, adresuje potrzeby wzrokowców i pomaga wszystkim się skupić.”

Theresa Brown zauważyła szybkie i długoterminowe korzyści płynące z używania wizualizera. Uczniowie momentalnie byli bardziej skupieni, kiedy stykali się z materiałami „większymi niż w rzeczywistości”. Przy pomocy żywych przykładów wyświetlanych na ścianie, uczniom łatwiej przychodziło zrozumienie zadania i pozostawanie przy jego wykonaniu. Co więcej, bardziej chcieli uczestniczyć w grupowych wysiłkach, a możliwość wyświetlenia pracy na dużej powierzchni pomagała im ściślej trzymać się wskazówek.

Właśnie to pragnienie zaprezentowania swojej pracy całej klasie sprawiło, że studenci wykonywali zadania bardziej schludnie. „Uważam, że wprowadzenie wizualizera do zajęć pomogło uczniom w przykładaniu uwagi do schludności pisma i ogólnego prowadzenia notatek.” Dodatkowa długoterminowa korzyść wynikła z takiego systemu nagród tyczy się rozwiązywania zadań matematycznych. Uczniom ciężko wpoić praktykę „pokazywania swojej pracy” jeśli chodzi o zadania matematyczne. Natomiast wykorzystanie wizualizera zachęciło ich do tego i tym samym podniosło wyniki.

Uczniowie mogą swobodnie wykorzystywać wizualizer w celach prezentacji prac domowych i projektów. Nie trzeba niczego skanować ani specjalnie przygotowywać – wystarczy zaprezentować materiał i można rozpocząć dyskusję. W klasie pani Brown studenci wręcz wyrywali się do pokazywania swoich prac. Dodatkowo nauczycielka zauważa, że interakcja, jaką wymusza wizualizer zwiększa pewność siebie u jej uczniów. „Uczniowie przeciętni, poniżej przeciętnej i powyżej są jednakowo chętni do prezentowania swoich prac. Takie rozwiązanie oznacza, że nie trzeba czytać swojej pracy przed klasą, przez to nawet nieśmiali uczniowie chętnie dzielą się swoimi pracami. Uważam, że dzieje się tak, ponieważ uczniowie skupiają się na wyświetlanym zadaniu, nie na prezentującej osobie. Nigdy nie zmuszałam uczniów do pokazywania ich prac, jednak okazuje się, że przy użyciu wizualizera ciężko znaleźć niechętnego ucznia.”

Chociaż dla klas dostępnych jest mnóstwo technologicznych rozwiązań, wizualizery są ekonomicznymi urządzeniami, które z łatwością można zintegrować z innymi narzędziami. Pani Brown łączy wizualizer AVerVision530 ze slajdami, które przygotowuje na komputerze – znajduje to zastosowanie przy nauczaniu wszelkich przedmiotów i jest wygodniejsze, niż użycie projektora do tych samych celów.

Nauczycielka wyjaśnia w jaki sposób wizualizer wpłynął na nauczanie w jej klasie: „Bez wątpienia wykorzystuję wizualizer dużo częściej, niż jakiekolwiek inne rozwiązanie technologiczne. Korzystam z niego zamiast projektora między innymi w przypadkach, których realizacja projektorowa wymaga większego nakładu pracy. Dużo ciężej byłoby mi na przykład szybko pokazać projekcję na żywo z akwarium, bądź mikroskopu.”

Kolejną funkcją, która bywa niezwykle przydatna szczególnie podczas lekcji fizyki czy chemii, jest ruchome ramię wizualizera. Pokazanie obiektu eksperymentu lub żywego okazu podczas lekcji biologii z różnych kątów jest dużo prostsze. Uczniowie nie muszą już tłoczyć się przy materiale poglądowym.

Wkrótce po tym, jak pani Brown zaczęła używać AVerVision530, wielu innych nauczycieli ze szkoły podstawowej Broadneck dostrzegło zalety takiego rozwiązania. Obecnie już ośmiu z nich wprowadziło wizualizer do swoich klas, a kolejni się do tego przygotowują. Nauczycielka komentuje: „To urządzenie usprawnia nie tylko proces uczenia się, ale i nauczania. Wizualizer AVerVision pomógł mi dopracować moją metodę dydaktyczną i stał się moją prawą ręką.”

„Wizualizer AVer jest jak dotąd najlepszym narzędziem dydaktycznym, jakiego miałam przyjemność używać. Jest to urządzenie dużo bardziej elastyczne w zastosowaniu, niż sobie wyobrażałam. Z każdym dniem używam go w inny sposób. Moje lekcje i prezentacje zyskały na dynamizmie i samo nauczanie stało się jeszcze bardziej ekscytujące.”



« powrót