BAZA WIEDZY


kategoria:


Co to jest tablica interaktywna i jak działa


http://www.multimediawszkole.pl/foto/qomo_tablica.jpg


Czym jest tablica interaktywna?

Tradycyjna tablica interaktywna to urządzenie współpracujące z komputerem i projektorem multimedialnym. Działa jak duży ekran dotykowy, który w zależności od technologii, w jakiej wykonano tablicę, może być obsługiwany za pomocą palca (technologia optyczna, pozycjonowania w podczerwieni, pojemnościowa)  lub specjalnego pisaka (technologia elektromagnetyczna). Tablice interaktywne  umożliwiają wyświetlanie dowolnej zawartości komputera, np. plików Microsoft Office, stron WWW, zdjęć czy filmów w dowolnym formacie. Jednak najważniejszą jej cechą jest pełna interakcja z użytkownikiem. Uczestnik prezentacji stojąc przy tablicy może obsługiwać dowolny program uruchomiony w komputerze. Na każdym wyświetlonym na tablicy obrazie/zdjęciu/tekście może pisać, notować, zaznaczać, podkreślać. Wszystkie, naniesione na tablicę notatki można zapisać rozesłać pocztą e-mail/umieścić na serwerze szkolnym lub wydrukować.

Tradycyjna tablica interaktywna jest sama w sobie jedynie dużym ekranem dotykowym i do pełni działania niezbędny jest komputer odpowiedzialny za zawartość oraz projektor, który wspomnianą zawartość wyświetli. Dodatkowo, jeśli będziemy wyświetlać materiał z dźwiękiem niezbędne będzie podłączenie głośników. 

 

 

 

   

Coraz popularniejsze stają się również monitory interaktywne, które stają się bardzo dobrą alternatywą dla tradycyjnych tablic interaktywnych. Opierają się na technologii wyświetlania obrazu znanej nam z telewizorów LCD posiadając jednocześnie powierzchnie dotykową. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest brak konieczności używania projektora do wyświetlania obrazu. Monitor interaktywny może w każdej chwili posłużyć jako zwykły monitor do komputera lub telewizor LCD dzięki czemu możemy użyć do odtwarzania filmów (również np. za pomocą odtwarzacza DVD lub Blu-Ray) czy prezentacji z komputera. W przeciwieństwie do tradycyjnych tablic monitory posiadają wbudowane głośniki co sprawia, że nie musimy ponosić dodatkowych kosztów związanych z zakupem głośników oraz ich instalacją.

 

 

 

Zalety wykorzystania tablic interaktywnych w edukacji:

  • Skuteczna, interaktywna i wzbogacona prezentacja -  uczniowie/słuchacze są bardziej zainteresowani lekcją, skupiają uwagę na zagadnieniu, nie muszą sporządzać notatek
  • Intuicyjna i łatwa obsługa
  • Wystarczy palec – do pracy z tablicą interaktywną wykorzystującą technologię optyczną, pozycjonowania w podczerwieni lub pojemnościową wystarczy palec lub zwykły wskaźnik/pisak.
  • Mobilność – wykorzystując mobilny stojak do tablicy, istnienie możliwość współdzielenia jej pomiędzy salami lekcyjnymi, co pozwala na oszczędności w budżecie szkoły a przede wszystkim uniezależnia nauczycieli od dostępności pracowni komputerowej
  • Bezpieczeństwo i wygoda użytkowania – projektory  krótkoogniskowe dedykowane do współpracy  z tablicami interaktywnymi oraz akcesoria, np. stojaki do tablic, uchwyty do projektorów pozwalają uniknąć cienia na wyświetlanym obrazie oraz zadbać o bezpieczeństwo wzroku uczniów, który może zostać uszkodzony przez silne światło wydobywające się z tradycyjnego projektora
  • Lepsze wykorzystanie programów multimedialnych, filmów, materiałów dydaktycznych i Internetu  poprzez możliwość  robienia notatek na stopklatkach i zapisywania ich w formie elektronicznej
  • Możliwość obserwacji na dużym ekranie,  analizy i natychmiastowego opisu obiektów i zjawisk mikroskopowych przez wszystkich uczestników zajęć w tym samym czasie
  • Możliwość prowadzenia na żywo pokazów i eksperymentów na lekcjach biologii, przyrody, chemii, fizyki oraz omawiania wyników w oparciu o widoczne na tablicy wykresy, tabele, zestawienia, do których na bieżąco można wprowadzać dane
  • Stały dostęp do informacji  - wszystkie zajęcia prowadzone przy użyciu tablicy interaktywnej mogą zostać zapisane, dzięki czemu mogą być wykorzystane w dowolnej chwili na kolejnych zajęciach, np. zajęciach wyrównawczych, lekcjach powtórzeniowych lub w innych klasach w następnych latach.  Dodatkowo można je umieścić na serwerze szkolnym lub rozesłać uczniom pocztą e-mail.

 



« powrót